lördag 24 juli 2010

VACKRASTE BOHUSLÄN



Hej Hopp !!
Är tillbaka efter en minisemester längre upp i Bohuslän. I tre dagar har vi semestrat i vår stuga i Bovallstrand. Helt underbara dagar med mycket mys med hela familjen.
Vi hade toppen väder hela tiden, så båt utflyckten till smögen blev särskilllt lyckad. Turen gick genom sotenäskanlen som är så otroligt vacker. Ett tips om man vill semestra i Bohuslän är att ta denna väg på havet.
Strax innan smögen bron kan man gå igenom det lilla fiskeläge Hasselösund som bilden överst visar. (Jag och Pontus förlovade oss där den 29/7 2000, så snart har det gått otroligt snabba 10 år utan att vi kommit till kyrkan...:)

På vägen hem stannade vi till i Hunnebostrand för att hämta pizza på Bella gästis som intogs i båten medans vi sakta tuffade hemåt.

Världens underbaraste killar!!




Ha det gött!!

fredag 16 juli 2010

BÅT TJEJEN

God morgon!!
Vilken underbar sommar vi faktiskt har!! Vi njuter för fullt...och tyvärr bli det då väldigt, väldigt dåligt med inlägg här på bloggen. Tack ändå till er nya som gammla besökare som fortfarande tittar in här hos oss. Tycker det är jätteroligt.


Melina ÄLSKAR att åka båt, och tycker det är jätteroligt, speciellt att med pappa brevid sig få köra.
Med en mamma som seglat sen 7- års ålden och en pappa som varit yrkesfiskare och mer eller mindre är uppvuxen på havet är det kanske inte så konstigt att våra barn tycker om hav och båtar.
Denna dag hade vi varit på ön Björkö som hade lotter, karuseller och talang jakt nere i hamnen. Killarna vann var sin uppblåsbar banan, som fick följa med till kröckle sund.( är osäker på stavningen, då det är ö mål) Perfekt med sandstrand bland alla klippor när lilla skruttan skall med ut på holmarna.

En härlig eftermiddag och kväll fick vi och ett fint sommarminne att ta fram när hösten tar över efter sommaren.
Nu har jag en liten fröken på nedervåningen som står och ropar - mamma moppis, om!
översättning Mamma åka moppe, kom!
See you!!


tisdag 29 juni 2010

FÖRSTA DOPPET

Snacka om att ha sand i mellan tårna:)
HALLÅ!!
I går var det första av många, många (hoppas jag) dagar på stranden. Det blev dock inte något första dopp för mig, men Melina lyckades bli den första i familjen att premiär bada. Hela 19 grader var det i vattnet, men för mig är det ändå några grader för kallt =)

Hannes tyckte det var liite för kallt och nöjde sig med att stosa omkring och skjuta vatten på badande kusin F som förmodligen inte har samma känslel som oss vuxna. Han simmade omkring som en lite fisk och var inte det mista besvärad av det 19 gradiga vattnet.

Lucas på väg att bada.
Ha det gött, i sommar värmen!!

söndag 20 juni 2010

DEN GAMLE OCH HAVET

Lycka för mig är havet, känna havsdoft och saltstänk i ansiktet när solen sakta börjar gå ner i väst.
Hej!
I går kväll hade vi en helt underbar utflykt med familjen (+ granntjejen Ida). Det var ett underbart väder, blåste inte det minsta en perfekt kväll för fiske. Barnen och mannen ville och fiska och tycker själv det är jätteroligt att sitta med en slagdörj ( ett fiskredskap för makrillfiske) och vänta på att det rycker i linan. Men med en 2 åring i båten blir upplevelsen inte lika rolig..=)
Vi kompromissade och tog en tur runt ön Fotö istället.

Min fina familj samlade i fören på båten.

Här är ett av utloppen från Hönö Klåvas hamn. Sundet kallas här på "öa" för döingesundet.
Fick namnet för lääänge sedan då två män hittades döda på en av holmarna.
Här i en av dessa sjöbodar( andra från vänster, den med stora bryggan), äter vi varje år midsommar middag med en svärföräldrar, syskon och en himla massa barn. Så trångt och bökigt men vill inte för att i världen vara utan denna härliga tradition.
Kramar / Jeanette


* Flytvästar för oss vuxna skall självklart användas och ligger högst upp på inköpslistan.

måndag 14 juni 2010

KLASSKUL



God kväll!!



Hoppas allt är bra med er bloggisar i kväll. Själva har vi varit i Jungfriviken med Lucas klass. Vi hade jättemysigt när barn, föräldrar och barnens fröken fikade och hade skattjakt tillsammans.

Hannes och Melina spexade framför kameran medan storebror löste ledtrådar med resten av klassen.



Underbar utsikt!! Älskar havet och kan inte tänka mig en bättre plats på jorden att bo på!

Ute på bryggan står Lucas med några klasskompisar för att känna på vattnet. Inte så varmt visade det sig när han senare "råkat" blöta ner sina shorts.

Skön kväll till er alla!!

Kram Jeanette


torsdag 10 juni 2010

SOVRUMS RENOVERING

HEJ!

Äntligen har vi börjat renovera vårt kommande sovrum

Mamma, titta jag är arga snickaren!! Hannes tyckte det var jätteroligt att få hjälpa till och lekte länge arga snickaren=). Jag fick faktiskt riktigt bra hjälp av kidsen som drog och slet i golvet och bar ut små last till släpkärran.

Under golvet låg en, antagligen från 60 -talet högsta mode, en brun äcklig heltäcknings matta. Blää!! Bort med den...
Hoppas på ett fint trägolv under den hemska mattan. =)

I anslutning till sovrum finns en liiiten toalett. Sitter jag på toaletten kan jag nästan lägga pannan på handfatet. Ha, ha Vi har aldrig använt toaletten och därför inte prioriterat att renoverat den. Men som ni kan se behövs det en grundlig renovering!!

Bara till att börja riva tänkte positiva mamman och tog tag i kofoten... Ja ett litet tips till er kvinnor (och män) som ibland blir lite för ivriga, är att ta bort toastolen innan ni börjar.

Råkade nämligen slinta lite och sätta kofoten rakt i toaletten. ops !! I did it again! Vattnet forsade ur toaletten och jag greps av panik!! Ringde snabbt sambon ( som bett mig att vänta med toalettrenoveringen) för att fråga var man stänger av vattnet.

Allt löste sig till slut, jag fick stängt av vattnet och Pontus (sambon) tog senare på eftermiddagen, något irriterad bort toaletten.



Kramar Jeanette

söndag 6 juni 2010

STORA DALEN

Halloj!!

Hoppsa, hoppsan nu var det visst ett tag sedan jag satt framför datorn... får skylla på vackert väder, en man som lagt åtskilliga timmar på motorcykeln och ide torka.

I dag har vi haft en fantastisk dag med sol och värme.

Förmiddagen tillbringades i "stora dalen" heter på riktigt Ersdalen men lilla kusin Carl tyckte förmodligen att "vår" dal påminnde om Lillefots stora dal och har därmed döpt om den.

När man går i denna skog, den enda riktiga som finns på ön slås man av allt det vackra. Tystnaden, suset i trädkronorna och alla vackra växter, träd och färger gör att det känns magiskt. Helt underbart

Hannes och Carl skulle absolut ha med sig denna "lilla" pinne hela vägen genom skogen.

Kul att gunga tyckte killarna, själv fick jag vända ryggen till för att inte få ett nervöst samanbrott...knöt sig i magen varje gång killarna svingade sig förbi med ett vrål!! Är inte överförtjust i höjder.

Väl ute ur skogen kommer man fram till en stor öppen vik. Detta kort är tagen när vi står uppe på berget för att leta efter en, enligt gamal tro, önskebrunn.

Hittade ingen brunn, men glada var vi ändå.

KRAMAR JEANETTE









måndag 31 maj 2010

PREMIÄR SITTNING





Idag är det premiär för första av många sittningar på balkongen! Finns inget bättre än att sitta på balkongen när solen börjar gå ner och titta på folk som fortfarande är ute. Klockan är nu 22.08 och det är fortfarande massa folk i rörelse. Me like.
Borde egentligen ta hand om tvätt och alla dessa vardagliga sysslor som måste göras, men just nu struntar jag i allt och tar mig ett glas röttt på balkongen.=))

Måste passa på att njuta lite också...

Jag har fått för mig att jag vill ha ett stort svart skåp med glasdörrar. Så fint att fylla det med vackert porslin och...ja vad man nu har i ett skåp som tillåter att synas=)

Skåpet kommer i sådana fall att byta plats med mormors gamla fina skåp som får flytta till.....???? vet inte riktigt vart, men det löser sig alltid=))
Skön kväll till er!!
/Jeanette

söndag 30 maj 2010

TILL MAMMORNA



STOR kram till alla fantastiska mammor där ute!
Idag uppvaktade mina fina barn mig med ett presentkort i en av affärerna här ute. Tack mina fina skatter!! Bör också sägas att det inte hör till vanligheten att barnens far brukar komma ihåg dessa dagar ( knappt födelsedagarna ) så jag blev verkligen överaskad.
Små presenter från de små bli jag dock mycket bortskämd med. Teckningar och små blommor brukar pryda våra bord här hemma.
Nu skall jag själv hem till min mor för att uppvakta henne.
KRAM JEANETTE

onsdag 26 maj 2010

BLÖJLÖS

Halloj Onsdag!
Melina något förvirrad...alla trosor var ju såå fina, så vad göra...??? sätter ett par på huvudet=)
Skruttan har för en tid visat intresse för att sluta med blöja. Funkar bra både med nr 1 och nr 2 på toaletten men blöjan har ändå alltid varit på, större delen av dagen.
Hade tänkt att på allvar "ta tag" i potträningen nu i sommar men eftersom intresse och vilja finns redan nu, så kickar vi i gång redan imorgon...eller??.

Massa nyinköpta trosor och många tunna sommarbyxor (som torkar snabbt efter tvättning )är inköpta!! Ett tips är dessa söta byxor som ingår i Lindex kampanj GREAT SUMMER DEAL. Kostar endast 50 kronor och är redan en favorit.


Även den hysteriska Hello Kitty kepsen är inköpt på Lindex. Inte riktigt vad mamma hade valt men lilltjejen fullkomligt ÄLSKAR Kitty, så det är klart att tösen skulle ha en..=)
KRAM JEANETTE

tisdag 25 maj 2010

MY SKINNY JEANS

Hej Tisdag!
Härligt med lite nya blomster i fönstren =) Vi får se hur länge de överlever i min vård...
En av mina absolut favorit serier är Sex in the city. Såg mitt första avsnitt under en resa i västindien för en herrans massa år sedan och fastnade direkt!! Gissa om jag blev glad när serien sedan började sändas i Sverige!!
I ett avsnitt var Miranda överlycklig då hon äntligen kom i sina "skinny jeans" som legat i garderoben i väntan på att hon en dag skulle komma i de igen.

Tadaa!! Här har ni mina skinny jeans. Provade dessa underbaringar igår och... hmm, ja jag kom ialla fall i dem, men kommer inte kunna sitta, böja mig, gå eller äta....

....om jag inte går ner ett par kilo. Har redan börjat med min GI diet och detta är mitt mål. Bryr mig egentligen inte om vad vågen visar utan hur kroppen "känns" och ser ut.

Mycket hellre muskler och några kilo tyngre än smal och otränad. Känner redan efter en vecka att jag mår mycket bättre med maten jag äter nu.

Nu, en näve nötter och lite tv tittande

KRAM JEANETTE

måndag 24 maj 2010

LJUVLIGA DOFTER

Hej Måndag!!
Ännu en ny vecka som kickat igång. Jag och barnen är mest ute hela dagarna och njuter av det härliga vädret. Under söndags promenaden gick vi förbi en stor buske av ljuvligt doftande syrener. Var tvungen att plocka med en bukett för att även få in lite sommarkänsla inomhus. ÄLSKAR doften!!


Mina övriga inomhus blommor mår tyvärr inget vidare och är nog mer döda än levande. En promenad till blomster affären får nog komma med på morgondagens "att göra" lista.

Många kramar Jeanette!!

torsdag 20 maj 2010

BUSUNGAR



Hej Torsdag!!
Toppen väder även idag!! Tjoohoo!! Eftermiddagen tillbringades i lekparken med kusinerna bus!!

Lilla Melle alltid gó och glad

En liten tänkare..så mycket det finns att lära. Härligt med alla dessa barn frågor som man knappt vet svaret på själv.=))

Hannes i full fart med att balansera....




Lilla fröken, ensam tjej idag hängde minnsan med på killarnas vilda lekar=))

Med ett stort leende på läpparna och med bus i blicket tittade hon triumferat på sin smått nervösa mamma nedanför rutschkanan.



Hoppas även er dag har varit bra!!
Kram Jeanette

onsdag 19 maj 2010

VÄRME!!

HALLÅ SUPER GOA LILL LÖRDAG!!
Vilken strålande dag vi har haft här ute på "öa"!! Sol OCH värme hela dagen. Och när jag skriver värme, så menar jag "gå i linne hela dagen varmt" Yes äntligen!! Nu när värmen kommer växer det så det knakar i trädgården.

Kommer ni ihåg den tråkiga trä lådan som jag skulle måla om?
Tadaa!! Vit färg och den känns mycket roligare och fräschare. I lådan växer både jordgubbar, paprika och chilli.


Finaste Hannes har plockat blommor till mig!! Han är verkligen min lilla prins.
ÖNSKAR ER EN GO KVÄLL!!
Kram Jeanette

måndag 17 maj 2010

GARDEN GIRL



Hej hopp!!
Dagarna rinner verkligen iväg!! Tyvärr har det blivit dåligt med inlägg, men barn och trädgård har krävt sitt.
Har dock surfat runt bland mina favoritbloggar och även hittat några helt fantastiska och härliga hem som är helt outstanding.
Har fått mig en funderare....hur sjutton hinner alla dessa mammor med allt??? Tipp topp i hemmet, barn, tvätt, renoveringar, vänner, arbete och lite trädgårds arbete på det!!

Här hemma blir både inomhus renoveringar och
städning lidande så fort våren kommer. Det finns nämligen ALLTID något i trädgården att göra. Men jag ÄLSKAR verkligen att greja i vår trädgård.



Att påta i trädgården i någon av dessa super fina trädgårdsbyxor skulle jag gilla=)) Kanske kan ge Pontus en hint nu när mors dag snart kommer upp....ha, ha



Finns även till barn, börjar på storleken 86/92. Något lilltjejen hade älskat, då storebrosorna har sina blåbyxor att ta på när det är grejardax.
Kläderna finns att klicka hem på gardengirl
Kramar Jeanette

torsdag 13 maj 2010

HÄXAN SURTANT VISAR TINES HOME

God afton !

Hoppas ni alla har haft en go dag därute. Själv känner jag mig lite som häxan surtant! Är trött,lätt retlig och sur...är faktiskt trött på mig själv. (dessa egenskaper brukar man inte hitta hos mig i vanliga fall, kanske jag börjar bli dålig, känner mig nog lite frusen om jag tänker efter.)

, här kan man inte sitta och sura när jag har dessa underbar bilder att visa er!!



Bilderna kommer från grundaren av Tine k homes hem. Ni har säker redan sett bilderna hos andra bloggerskor och även i diverse magasin, men jag älskar hennes stil och tycker att bilderna tåls att visas ännu en gång!





gillar lamporna!!



Mmmm härligt sovrum!! Bra att spara och ha denna bild som inspiration, nu när vi snart skall "ta tag " i vårat sovrum.
Kram till er alla!!
/Jeanette